Šiandien startuojančiame „Naujajame Baltijos šokyje“ – stilių mišinys: nuo breiko, hiphopo iki krampo

Šią savaitę startuoja šiuolaikinio šokio festivalis „Naujasis Baltijos Šokis”. Jo atidarymas, jau šiandien, įvyks mažesniuosiuose Lietuvos miestuose, o nuo gegužės 2-osios – šiuolaikinio šokio dvasia užlies Vilnių ir Kauną.

Ta proga, pristatome jūsų dėmesio vertus atlikėjus iš tokių šalių, kaip Nyderlandai, Prancūzija, Vokietija, Italija ir kt. Bei Baltijos šokio platformą, kurioje festivalio gerbėjai išvys net 3 Baltijos valstybių šokio premjeras.

Bando vienas kitą ir patys save

Gegužės 3 (Vilniuje) ir 4 d. (Kaune) šokio spektaklį „Dar blogiau“, į kurį pakvietė tris žymiausius urbanistinio ir šiuolaikinio šokio šokėjus, Lietuvos publikai pristatys svečias iš Nyderlandų – choreografas Guilherme‘as MiottoShane‘as Boersas, Simonas Busas ir Evangelosas Biskasas – trys puikiai tarpusavyje derantys šokėjai iš labai skirtingų sričių: nuo šviežiausio breiko iki eksperimentinio hip-hopo ir šiuolaikinio šokio. Šiame spektaklyje visi stiliai maišosi ir formuoja naują, ypatingą šokio žodyną.

Regime tris jaunus, virtuoziškų motorikos sugebėjimų turinčius vyrus atsainios, bet ir įtemptos buvimo kartu būsenos, kiekvienas jų – besigrumiantis su savo manijomis ir baimėmis. Įkvėpti savo bendruomeniškumo jausmo dinamikos jie kuria herojiškų įvaizdžių scenas, kad išbandytų vienas kitą ir patys save. Tai besipriešinantys, tai pasiduodantys jie vis ištrūksta iš vienas kito paspęstų situacijų. Tyra energija virsta išgrynintu fiziškumu. Kartais perdėtas, kartais skausmingas, kai kada ir liūdnas, bet kiekvieną kartą priverčiantis sulaikyti kvapą.

Choreografas G. Miotto 2015 m. buvo įvertintas „Andre Gingras“ apdovanojimu. Tąkart žiuri sakė: „Atsisakydamas savo radikalaus vientisumo, Miotto sukuria itin unikaliu, prieštaringu parašu pažymėtus pasirodymus. Jo darbai persunkti mūsų amžiaus sudėtingumo, jo atlikėjai, atrodo, varomi aplinkos energija, jų kūnai grumiasi stengdamiesi išlaikyti pusiausvyrą.“ 

Žaidimas su dviem kūne gyvenančiomis būtybėmis

Gegužės 5 d. į sostinę atkeliaus prancūzų šokio trupė „Nach Van Van“ su šokio spektakliu „Cellule“ (liet. „Ląstelė“). Jauna moteris Nach krampu (angl. krump, tai šokio stilius) susidomėjo pamačiusi Davido LaChapelle filmą „Rize“ ir 2005-aisiais netikėtai užtikusi vieną tų šokio spektaklių priešais Liono operą.

Remdamasi miesto ritualais nuo Porte de Montreuil rajono stogų ir šiuolaikinio choreografo Heddy Maalemo spektakliu „Éloge du puissant Royaume“, Nach sako „tyrinėjanti savo vidinių šviesų ir atspalvių teritoriją (…) ir žaidžianti su savo dvilyčio kūno dviprasmiškumu, dviem būtybėmis, bendraujančiomis tame pačiame kūne“.

Kaip ir visi krampo sekėjai, Nach yra ir ji pati, ir josios avataras. Solo spektaklyje „Cellule“ vaizdo projekcijos dengia šios „ląstelės“ sienas su priartintais kūnų tarpusavio žaidimų vaizdais. Krampo šokis gimė 2000-aisiais Niujorke po rasistinių riaušių, o Nach pateikia asmeninę – išlaisvintą iš praeities, bet ištikimą rasinio išlaisvinimo judėjimo bendraminčiams – versiją.

Kai tenka maksimaliai išbandyti savo jėgas

Gegužės 6 d. Anykščiuose, 7 d. – Vilniuje šokio trupė „CocoonDance“ pristatys „Impulsą“, kuris remdamasis parkūru žaidžia magnetiniu susižavėjimu, kylančiu iš galimybės prarasti save judesyje ir jo impulse, leidžiančiu pajusti fizinį būvį čia ir dabar.

Trys šokėjai maksimaliai išbando savo fizines ribas DJ Franco Mento pulsuojančių gyvos muzikos ritmų fone. Suvienyti ritmo ir greičio, šviesos efektų ir išprotėjusių garsų, jų judesiai atveria hipnotizuojantį energijos šaltinį, dėl kurio, atrodo, šokėjai ir žiūrovai išgyvena bendrą, be paliovos augančią kinestetinę patirtį.

Šokio trupę „CocoonDance“ 2000-aisiais įkūrė choreografė Rafaële Giovanola ir dramaturgas Rainaldas Endraß. Šveicarijoje gimusi R. Giovanola dirbo soliste Torine, paskui Williamas Forsythe‘as aštuoneriems metams ją pakvietė į Frankfurto baletą. Vėliau Rafaële dirbo su Pavelo Mikuláštiko „Choreographisches teatru.

Jau devynioliktus metus „CocoonDance“ kuria ir pasirodo nepriklausomame „Ballsaal“ teatre Bonoje. Trupė įsitvirtino kaip šokio meno institucija su plačiu tinklu ne tik meniniame pasaulyje, bet ir kultūros švietimo srityje. Ilgus metus su naujais pasakojimo būdais, šiuolaikinio šokio meniniais metodais eksperimentuojantis kolektyvas jau gastroliavo penkiuose žemynuose ir yra apdovanotas daugybe prizų, taip pat ir meno švietimo srityje.

Spektaklis netradicinėje erdvėje

Gegužės 10-ąją netradicinėje edvėje – MO muziejuje – italų šokėja ir choreografė Annamaria Ajmone šokio gerbėjus pakvies į asmeninę kelionę, kai per ribotą laiką siekiama erdvę paversti „vieta“. Spektaklis „Trigeris“ yra projekto „Arcipelago / pratiche di abitazione temporanea“, kurio metu kuriami pasirodymai netradicinėse erdvėse, dalis.

Ajmone’s kūriniai buvo pristatyti svarbiausiuose šiuolaikinio šokio festivaliuose ir teatruose, tokiuose kaip Venecijos šokio bienalė, „Torino Danza“, Polverigi „Inteatro“ festivalis, Milano trienalė, Milano „Danae“ festivalis, Romos „Short“ teatras, Beiruto „Bipodi“ festivalis, „On Marche“ Marakeše, „Night Gallery“ Los Andžele ir kitur.

Choreografė laimėjo žurnalo „Danza & Danza“ prizą „Geriausias jaunasis Italijos atlikėjas 2015“. Ji bendradarbiavo ir dirbo su „Alias Company“, Ariella Vidach-Aiep, Daniele Ninarello, Santasangre, Muta Imago, Cristina Kristal Rizzo, Mithkalu Alzghairu ir vaizdo menininke Maria Giovanna Cicciari.

Trys lietuvių premjeros

Lietuvos kūrėjai pristato net tris premjeras, dvi jų – gegužės 9-ąją. Kauno šokio teatras „Aura“ ir choreografė Birutė Letukaitė žengia į sceną su didžiausia kūrybine komanda ir pristato šokio ir gyvai atliekamos muzikos spektaklį „Kaunas Zoo“, nagrinėjantį grožio, mados kulto, tuštybės temas.

Spektaklyje išryškinamos šiandienės aktualijos, problemos, kurias sukelia gyvenimas „su kaukėmis“. Demonstruojama puikybė ir tuštybė atskleidžia ir tikrąją vidinę individo būseną, kuri dažnai yra silpna ir pažeista iškreiptų, visuomenės primestų dogmų. Stengiamasi atskleisti žmogiškąją prigimtį, kuri yra altruistiška, jautri ir sąžininga savo ir kitų atžvilgiu.

Šeiko šokio teatras su Klaipėdos violončelių oktetu ir legendiniu danų choreografu Palle Granhøjumi sukūrė unikalų šokio ir gyvos muzikos spektaklį – vienos valandos „Boléro – Eextended“, skirtą šokėjams ir violončelėms. Per visą spektaklį „Boléro“ muzika originaliai dekonstruojama ir atliekama vienos ar aštuonių violončelių suskamba netikėtai ir šiuolaikiškai. Pasak G. Masteikaitės, laukia tikrai išskirtinis vakaras.

„Jaunajai Lietuvos šokio kartai šiemet atstovauja Lukas Karvelis su savo naujausiu solo darbu „Blank Spots“ (liet. „Tuščios dėmės“), kuris festivalio žiūrovams bus pristatomas gegužės 11 ir 12 d. Šis monospektaklis nagrinėja asmeninio ir kolektyvinio identitetų ryšį, jų kaitą greitame ir dinamiškame šiandienos pasaulyje. „Lukas yra jaunas, bet jau labai neblogai tarptautinei šokio bendruomenei žinomas šokėjas ir kūrėjas. Į festivalį atvyksta tiesiai iš gastrolių Brazilijoje“, – pridūrė „Naujojo Baltijos šokio“ vadovė.

Džiaugdamasi lietuvių kūrėjų sėkme pristatant savo darbus ne tik gimtojoje šalyje, bet ir tarptautinėje arenoje, Lietuvos kultūros instituto direktorė Aušrinė Žilinskienė sakė: „Vizitų programos rezultatų neretai sulaukiame po kelerių metų – labai džiaugiamės „atsekę“, kad ne vienas Lietuvos šokėjų gastrolių, koprodukcijos ar net šokio vitrinos sumanymas kilo šokio ekspertų vizito Lietuvoje metu.” 

“Nekyla abejonių, kad ir šiemet į festivalį atvykstantys festivalių ir tinklinių šokio organizacijų vadovai iš Austrijos, Pietų Korėjos, Švedijos, Vokietijos, Kinijos ir Honkongo, Ukrainos, Rusijos susižavės Lietuvos šokiu ir jo kūrėjais ir šie susitikimai atvers daug naujų durų!“

Depresijos ir taršos temos latvių spektakliuose

Gegužės 10 d. festivalio gerbėjai išvys du svečių iš Latvijos pasirodymus. Viena ryškiausių Latvijos šiuolaikinio šokio asmenybių Agatė Bankava ir Andris Kačanovskis pristatys spektaklį „Ateities keistuolis“, kuris žvelgia į ateitį per ekologinės taršos prizmę. „Ateities keistuolis“ įsivaizduoja ir koncentruojasi į tris iš tūkstančių galimų ekologinės taršos, informacijos pertekliaus, istorinio palikimo, kanonizuoto meno scenarijų ir į siekį, kad ateities žmonės amžinai liktų jauni ir sveiki. Niekas nežino, kas nutiks. Viskas yra tik spekuliacija“, – sakė spektaklio kūrėjai.

Choreografė Sintija Siliņa Vilniuje pristatys šiuolaikinio šokio spektaklį „Dugne“, kur visa  kūrybinė komanda, pasitelkusi asmenines ir kitų patirtis, specialistų pastabas ir komentarus, suvienijo pastangas dekoduoti depresijos procesus.

„Tamsus debesis, 50 kilogramų kuprinė, pelkė, švitrinio popieriaus lova, medvilnė, tuštuma ir gyvenimas dugne yra tik keletas depresijai skirtų metaforų, apibūdinančių savijautą, susidūrus su šia liga.”

“Depresija – liga, kurią sunku nustatyti, nes ji grįsta paviršutinėmis prielaidomis ir išankstiniu nusistatymu dėl jos atsiradimo, poveikio ir gydymo. Pavojingai daug nuo depresijos kenčiančių žmonių nesiekia sisteminio gydymo, nes nesugeba atpažinti ligos arba ignoruoja jos simptomus. Skirtingų etapų ir savijautos depresiją sunku perteikti žodžiais“, – apie spektaklį, kurio kalba tapo šokis, vaizdas, garsas ir šviesa, kalbėjo choreografė.

Estai kvies žiūrovus patirti empatiją

Gegužės 11-ąją laukia du svečių iš Estijos pasirodymai. Šokėja ir choreografė Sigrid Savi pristatys savo debiutinį šokio spektaklį „Įsivaizduok žuvį“, kuris 2017 m. buvo nominuotas Estijos teatro apdovanojimui šokio kategorijoje. Savi kūrybai būdingos brutaliai naivių jausmų struktūros ir reprezentacijos. Jos jausmingumas pabrėžia žiūrovų empirines perspektyvas ir stilistinę darną, kuri atsispindi arba koreliuojant, arba oponuojant egzistuojantiems kanonams.

Apie savo darbą kūrėja kalba užuominomis: „Kambarys, žuvis, dekoratyvinis akvariumas ir viso to viduryje – puiki ieškovė. Neaiškumas maitina vaizduotę ir galbūt mes matome žuvį ten, kur jos nėra, arba atvirkščiai. Tai ekspedicija, kuri keliaudama autopilotu patenka į saugią nežinomybę.“

Antrąjį spektaklį – „Skysčiai“ – pristato W A U H A U S – Helsinkyje įsikūręs meno kolektyvas, aktyvus šiandienio performanso lauke. Jo kūriniai išreikšti įvairiomis formomis, dažniausiai orientuoti į materialumą, žiūrovų kūną, empatiją ir stiprią audiovizualinę koncepciją.

Spektaklio kūrėjai scenoje kuria slidumo būseną, kai žmogus negali kontroliuoti savo kūno. Kai visuomenėje vyrauja individualizmas, perfekcionizmas ir nepasitikėjimas, spektaklis kviečia žiūrovus susidurti su empatija, intymumu ir nesėkme. „Skysčiuose“ pirmą kartą susitinka Estijos šokėjai Joanna Kalm, Karolin Poska, S. Savi, Joonas Tagelis ir Švedijos aktorė Salla Loper.

PLATESNĖ INFO IR PILNA PROGRAMA:  www.newbalticdance.lt
BILIETAI: tiketa.lt teatrai.lt.


Žymos:, ,

SUSIJĘ:


Parašykite komentarą